lördag 18 september 2010

Om att ta tillvara....

...och att återanvända

Som ni säkert vet vid det här laget så tycker jag om att ta till vara det som andra ratar.
Jag tiggde åt mig två stora murgrönor som sonens sambo skulle kasta när hon gjorde höst i blomlådorna. Stora och kraftiga med långa grenar...jag tänkte att jag tar in dem och så får jag se hur länge de klarar sig. Den ena står nu i min hall och har fått sällskap av den rostiga fjärilen som tidigare bodde ihop med mina tomatplantor. Den andra står och väntar på att jag ska hitta en bra plats till den.


Visste inte hur jag skulle få till det med de långa grenarna...men fick en snilleblixt...taggtråd...ner i källaren för att sno till en ring av rostig taggtråd.


Så nöjd med resultatet...


Här ser ni var min "skrotkonst" hamnade också :)


...rost och grönt är fint tillsammans.

*****

Nu är stol nummer två färdigmålad och det är jag glad för....fy så tråkigt det är att måla stolar.


Härligt mjuka fårskinnssitsar har jag skaffat. Var in på en möbelaffär och kikade på dem...men jag tyckte att de var alldeles för dyra så jag åkte hem igen.



Men så fick jag en snilleblixt...igen :)
Upp på vinden denna gång...ner igen och fram med sax, sprätt och rakblad.

Den lilla barnstolen har blivit " Det svarta fåret" nu i veckan.


Här ligger det som blev utsatt för mitt mordiska sinne....den har hängt i sin påse i ett antal år. Inköpt i mitten på 80-talet, riktigt snygg men tung som bly. Har inte haft den på mig på säkert 15 år. Sonen kom in och höll på att smälla av när han såg mig med mina verktyg och hur jag massakerade pälsen. Såg lite undrande ut och sa...

-Vad håller du på med då?
-Ska bli stolsdynor sa jag.
-Stolsdynor av en päls?.... sa han och såg lite konstig ut.
-Jepp, sa jag...nu har den hängt färdigt...nu blir det inredning av den.
Han bara ruskade på huvudet och gick in till sig. Stackars barn, det är mycket han får stå ut med :)



Till dessa tre rundlar gick det åt en och en halv ärm. Så det finns ganska mycket päls kvar...undrar om sonen vill ha något till sitt krypin :)


Hej hopp från

Kristina

Som nu måste vila inför morgondagens arbetspass.


10 kommentarer:

  1. Vilken fiffig idé med taggtråd! Blev tokfint!
    Såg lite längre ner i bloggen din att du gjort klockor av hönsnät. Fina! Jag gjorde oxå en i hönsnät i somras.
    /Jenny

    SvaraRadera
  2. Hej Stina!
    Du gör så fina saker och jag får energi av att titta på din blogg.
    Ha det gott!
    kram Anita

    SvaraRadera
  3. Åh så fint det blev! Jag blir avundsjuk varenda gång jag går in på din sida. Dels för att du gör så fina saker, dels för din energi. Var bara får du den ifrån??? Här händer ingenting, tycker jag.

    Den där piedestalen tycker jag var läcker. Är det något du gjort själv också? Tycker om stilen på den. Har hur många piedestaler som helst, arvegods från min farfar och så några som min far gjort.

    Här regnar det idag igen och det gör gubben deprimerad. Han skulle jobba med husvagnen. Själv ska jag plocka härinne lite så man får undan lite grann innan det är dags att jobba i morron igen.

    Hoppas du har en skön söndag.
    Kram Elzie

    SvaraRadera
  4. Åh, vad fina dom blev, du är så duktig o pysslig vännen!

    Jag skulle väldigt gärna vilja få tag på äkta fårskinn för det är såå himla fint!

    Ha en fortsatt trevlig dag!
    Kram T

    SvaraRadera
  5. Jajamen, man ska hålla sig framme när andra rensar så att man kan vara där och förädla det! Himla smart att göra om den fårpälsen. Det är ju mycket bättre att låta något förändras och komma till användning istället för att låta det bara ligga undanstuvat på vinden.

    SvaraRadera
  6. Haha, underbart!
    Pälsen fick bli sitsar.
    Så ska det vara, allt går att använda!
    Har sett såna sitsar och fascinerats av att det kan vara så dyrt.
    Men du visade ju ett smartare alternativ=))
    Snyggt!

    Nu, dags att jobba!
    (Börjar kännas som det nya mantrat,jobba,jobba)

    Kram Hannis

    SvaraRadera
  7. Ja, där ser man! Man ska spara!
    Allt kommer till användning så småningom, det är ju det jag säger till min man.

    Det blev jättebra!
    Agneta

    SvaraRadera
  8. Hej!
    Tack för titten!
    Det tog ett tag innan Alma (den svarta) "vågade" kura ner sig i soffan igen efter alla tidigare fyanden och nejanden.:)
    Ha det gott!
    Kram
    Jenny

    SvaraRadera
  9. God Kväll vännen!
    Tack för titten.
    Hoppas att du haft en bra dag!

    Själv sitter jag med en pläd om mig och bara fryser.....Brrrrr! Kanske håller jag på att bli sjuk!

    Må så gott!
    Kram T

    SvaraRadera
  10. Du är bara för härlig!
    Jag blir alltmer övertygad om att jag inte får slänga ngt alls. Allt måste sparas, det har jag alltid vetat... :)

    Hoppas du är friskare!

    SvaraRadera

Vill du skriva något något hos mig men inte har någon egen blogg, välj alternativen namn eller anonym + publicera.